lepszakomunikacja.jpg

W stronę lepszej komunikacji

W poprzednim wpisie podzieliłam się z Wami kilkoma podstawowymi informacjami na temat blokad komunikacyjnych, które stawiamy w rozmowie z drugim człowiekiem. Obiecałam też, że napiszę jak wspomniane blokady pokonać. A zatem do dzieła.

Aktywnie słuchaj

Sztuka słuchania to podstawowa umiejętność służąca tworzeniu i utrzymywaniu związków z innymi. Osoba, która potrafi słuchać, przyciąga do siebie innych ludzi,  którzy z kolei lubią opowiadać o sobie.

Prawdziwe słuchanie oparte jest na intencji zaangażowania się w zrozumienie drugiej osoby. Nie jest ono z pewnością czynnością bierną. Wymaga naszego udziału. Pełne zrozumienie komunikatu zwykle wymaga zadawania pytań i udzielania informacji zwrotnych. Stajemy się wówczas współautorami komunikacji. Wobec tego dobre słuchanie, to słuchanie aktywne.

Jak to osiągnąć?

Oto sposoby aktywnego słuchania:

Parafrazuj

To powtarzanie swoimi słowami tego, co ktoś powiedział. Chcąc sparafrazować słowa rozmówcy, musimy się skupić na słuchaniu i próbie zrozumienia tego, co dana osoba ma na myśli. Nie ma wtedy czasu na budowanie barier, na zastanawianie się: Co powinnam jej/jemu odpowiedzieć? Parafrazowanie utrudnia porównywanie, osądzanie, przygotowywanie odpowiedzi, sprzeciwianie się, obwinianie, doradzanie i tym podobne. Jest to swoiste antidotum na blokowanie. Początkowo parafrazowanie może brzmieć sztucznie, ale po jakimś czasie, zorientujecie się, do których elementów wypowiedzi drugiej osoby warto „wracać”. Zastosowanie parafrazy sprawia, że dana osoba czuje się wysłuchana i zrozumiana, ponieważ ma wtedy szansę wyjaśnić pojawiające się niejasności czy błędny ogląd sprawy.

Charakterystyczne są tu zwroty:

  • „Mówisz, że…”
  • „Innymi słowy…”
  • „Zaczekaj, próbuję zrozumieć…”

Precyzuj

Oznacza zadawanie pytań aż do uzyskania jaśniejszego obrazu. Czasami warto poprosić o więcej informacji z uwagi chociażby na wieloznaczność słów, uzupełnienie informacji o okoliczności, kontekst. Dodatkowo, jeśli zadajesz pytania, okazujesz zainteresowanie swojemu rozmówcy. Precyzowanie zapobiega nieporozumieniom. Wszelkie domysły i błędy w interpretacji są od razu wyjaśniane.

Udziel informacji zwrotnej

Słuchanie aktywne polega na przekazywaniu informacji zwrotnej. Jeśli dokonaliśmy parafrazy, doprecyzowaliśmy komunikat i miejmy nadzieję, zrozumieliśmy to, co zostało powiedziane, czas na to, aby powiedzieć o swoich własnych reakcjach i odczuciach. Bez uciekania się do osądzania i moralizowania, udzielania rad, jak też innych blokad, możesz podzielić się tym, co myślałeś, czułeś lub czego doświadczałeś. Dzielisz się po prostu tym, co dzieje się wewnątrz Ciebie.

Jak udzielić informacji zwrotnej?

  1. Natychmiast – zaraz po pełnym zrozumieniu komunikatu, ponieważ odkładanie jej w czasie powoduje, że traci na swojej wartości.
  2. Szczerze – chodzi o Twoją prawdziwą reakcję.
  3. Wspierająco – opierając się na komunikacie typu „Ja”, łagodnie, asertywnie, nieraniąco.

Np. „myślę, że prawdopodobnie popełniłeś błąd” zamiast „głupio postąpiłeś”.

Na co warto postawić?

OTWARTOŚĆ, JEDNOZNACZNOŚĆ, SZCZEROŚĆ.

Wyobraź sobie, że komunikat, który chce Ci przekazać Twój rozmówca to prezent. Zielone pudełko z czerwoną błyszczącą wstążką. Siadacie przy stole, na kanapie, ławce czy gdziekolwiek Wam wygodnie.Stosowanie blokad komunikacyjnych będzie miało miejsce, jeśli ocenisz to, co jest w środku pudełka nie otwierając go. Nikt z nas nie jest czarodziejem ani wróżką, więc trudno się spodziewać, że akurat zgadniemy co było wewnątrz. Dlatego najpierw pociągnij za wstążkę (parafrazuj), otwórz pudełko (dopytaj), zobacz co jest w środku (sprecyzuj) i oceń czy Ci się podoba (udziel informacji zwrotnej).

Sztuka porozumiewania się jest umiejętnością. Można ją opanować tylko poprzez doświadczenie. Zatem zachęcam Was do pogłębiania swojej wiedzy i wykorzystywania jej w praktyce.

 podpis.png

5 Comments

  1. dzieki Agnieszka za artykul. to co piszesz ma swoja logike. w moim przypadku problemem jest komunikacja z partnerem, blokuje sie kiedy chce rozmawiac o swoich problemach, uczuciach. kiedy czuje, ze moj „pilar” sie sypie zamykam sie, zamrazam. to jest to nad czym musze pracowac. mialas takie doswiadczenie?

    1. Hej Marta 🙂 Też miałam takie doświadczenia. Nie potrafiłam mówić o swoich uczuciach, emocjach, problemach, trudnościach itp. Bardzo często było tak, że milczałam i nagle wybuchałam płaczem. Czasami przez ten płacz udało mi się wydukać kilka słów, ale tak naprawdę większość tego, co chciałam powiedzieć rozgrywało się tylko i wyłącznie w mojej głowie. Mur nie do przebicia. Albo była też druga skrajność – kiedy odczuwałam złość, nie potrafiłam jej wyrazić i specjalnie się nie odzywałam. Coś w rodzaju „cichych dni”. Na szczęście ten etap już za mną i teraz nie wyobrażam sobie, bym miała to wszystko trzymać w sobie.
      Dzięki za komentarz i trzymam za Ciebie kciuki!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *